ניתוח קטרקט בלייזר

מהלך הניתוח, השתלת עדשות מתקנות ראייה. החלמה מהניתוח, קטרקט בלייזר או רגיל? מה עדיף? ועוד… 

ניתוחי קטרקט בלייזר מבוצעים במרכז הרפואי MEDICA באמצעות מכשיר לייזר מהמתקדמים בעולם המאפשר לרופא להזין את נתוני המטופל ותכנית הניתוח, לבצע חתכים מיקרוניים מדויקים דרכן מוסרת העדשה החולה. מדובר בניתוח קל, מהיר, נטול סיכונים עם תוצאות מעולות לאורך זמן. גם הביטוחים הפרטיים ושל קופות החולים משתתפות במימון הניתוח כך שאתם רק צריכים לבחור את הרופא הטוב ביותר ולהחזיר לעצמכם את איכות החיים.

ד"ר יחזקאל לוי הנו רופא עיניים ומנתח קטרקט בכיר בבתי החולים בילינסון והשרון ומנהל מרפאת עיניים בקופ"ח כללית. לד"ר לוי ניסיון של למעלה מ-40 שנה בניתוחי קטרקט בלייזר מורכבים. 

ד"ר לוי  ביצע ניתוחי קטרקט רבים בארץ ובעולם, וכן לקח חלק בארגוני סיוע רפואיים למחלות עיניים כמומחה בעל שם עולמי לניתוחי קטרקט בלייזר (יָרוֹד).

ד"ר יחזקאל לוי מקבל מטופלים במרכז MEDICA שברמת החייל ת"א, המרכז הגדול בישראל לניתוחי קטרקט.

מהו קטרקט?

קטרקט היא תופעה שכיחה בדרך כלל באוכלוסיית הגיל השלישי, כשבמסגרתה נוצרת עכירות בעדשת העין, המובילה לפגיעה באיכות הראייה והחיים. עקב עכירות העדשה, קרני האור לא נכנסות דרך עדשת העין וכתוצאה מכך לא מתקבלת תמונה ברורה וחדה. למחלת הקטרקט יש מגוון סיבות, אך כאמור השכיחה שבהן היא הגיל המבוגר. סיבות נוספות הן חבלות בעין, שינויים מטבוליים, קטרקט מולד, שימוש בתרופות שונות, חשיפה ממושכת לשמש ועוד.

חשוב לדעת שאין תרופה למחלת הקטרקט והטיפול היחיד הוא ניתוח קטרקט לצורך החלפת העדשה העכורה בעדשה מלאכותית שקופה.

טיפול במחלת הקטרקט במסגרת ניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט הוא הליך כירורגי נפוץ המבוצע לטובת טיפול בתופעת הקטרקט, שהיא עכירות העדשה הטבעית בעין. ההליך הניתוחי הוא מהיר ואורכו הוא  בדרך כלל פחות מ-30 דקות, לניתוח 4 שלבים עיקריים.

לפני הניתוח, המטופל מקבל הרדמה/אלחוש מקומי על מנת להרדים את אזור העין. במקרי קיצון ניתן לבצע ההרדמה כללית, אך שוב, לא מדובר בהליך כואב. בשלב השני המנתח יוצר חתכים מקרוסקופיים, דרכם הוא יוציא את העדשה העכורה. בשלב השלישי, נחתכת העדשה לחלקיקים קטנים באמצעות מכשיר הלייזר ונשלפת מהעין בעדינות.

לאחר הסרת העדשה הטבעית במסגרת ניתוח קטרקט, היא מוחלפת בעדשה תוך עינית מלאכותית (IOL), ה-IOL עשוי בדרך כלל מפלסטיק, סיליקון או חומר אקרילי.

ניתוח קטרקט בלייזר או רגיל?

מטופלים שואלים לרוב, מה עדיף ניתוח קטרקט מסורתי או ניתוח קטרקט בלייזר?
אין ספק שניתוח באמצעות לייזר הינו מדויק יותר, עם מינימום טעויות ותופעות לוואי, אך חשוב גם לדעת שישנם מקרים שלא ניתן לטפל בהם באמצעות הלייזר.

ההבדל המהותי (והטכני) בין ניתוח קטרקט רגיל לבין ניתוח קטרקט בלייזר הוא שהחתך הנעשה בקרנית מתבצע באמצעות מערכת חדשנית ומדויקת של חיתוך בלייזר ולא על ידי מנתח המשתמש בסכין כירורגית. 

בניתוח קטרקט מסורתי, המנתח משתמש בסכין עם להב זעיר כדי ליצור חתך בקרנית. בניתוח קטרקט בלייזר נעשה שימוש בלייזר ליצירת חתכים מיקרוניים מדויקים. זה מאפשר שליטה טובה יותר וריפוי מהיר יותר. 

יחד עם זאת בניתוח המסורתי, הקטרקט מפורק באופן ידני באמצעות אולטרסאונד (גלי קול) ואילו בניתוח קטרקט בלייזר, הלייזר משמש לריכוך ופיזור העדשה העכורה, מה שמאפשר הסרה קלה יותר. זה יכול להפחית את כמות אנרגיית האולטרסאונד הדרושה ואולי אף למזער כמה סיכונים הקשורים להליך.

יתרונות ניתוח קטרקט בלייזר

חשוב לדעת כי לשני סוגי הניתוחים שיעורי הצלחה גבוהים, משך ניתוח קצר והתאוששות מהירה, ניתוח קטרקט בלייזר מציע מספר יתרונות על פני ניתוח קטרקט ידני מסורתי. רוב היתרונות נובעים מכך שההליך הכירורגי בניתוח מבוצע על ידי לייזר מדויק במקום ידי המנתח.  הנה כמה מהיתרונות המרכזיים:
  • דיוק משופר: טכנולוגיית הלייזר מאפשרת חתכים מדויקים מונחי מחשב, גם בפתיחת הקפסולה שמחזיקה את העדשה וגם בפיצול של העדשה החולה על מנת לשלוף אותה החוצה.
  • עקביות: בעזרת לייזר, המנתח יכול להשיג באופן עקבי את הגודל והצורה הרצויים של שברי העדשות באופן שניתן לשחזר. זה יכול להוביל לתוצאות ניתוחיות צפויות יותר ולתוצאות חזותיות טובות יותר.
  • שלמות קפסולה: הלייזר יכול גם לסייע ביצירת קפסולוטומיה מדויקת, שהיא הפתח שנעשה בקפסולת העדשה כדי לגשת ולהסיר את חומר העדשה. קפסולוטומיה ממוקדת היטב ובגודל מדויק יכולה לשפר את היציבות והריכוז של העדשה המלאכותית, ועלולה לשפר את התוצאות החזותיות.
  • התאמה אישית: ניתוח קטרקט בלייזר ניתן להתאמה אישית לאנטומיה הייחודית של העין של המטופל. מנתחים יכולים להתאים את ההליך כדי לטפל באסטיגמציה ומצבים קיימים אחרים, ולשפר את תוצאות תיקון הראייה הכוללות.
  • אנרגיה מופחתת ושימוש באולטרסאונד: הלייזר יכול לרכך את העדשה, מה שמקל על הסרה בפחות אנרגיה ואולטרסאונד. גישה עדינה יותר זו יכולה למזער את הסיכון לנזק לרקמה שמסביב ולהאיץ את תהליך ההחלמה.
  • החלמה מהירה יותר: בניתוח קטרקט בלייזר, המטופלים חווים לרוב התאוששות חזותית מהירה יותר וחוזרים לפעילותם הרגילה מהר יותר בהשוואה לניתוחים מסורתיים.
  • ירידה בסיכון לסיבוכים: הדיוק והדיוק של ניתוח קטרקט בלייזר מפחיתים את הסיכון לסיבוכים מסוימים כגון קרעי קפסולה וכוויות בקרנית, וכתוצאה מכך הליך בטוח יותר בסך הכל.

יתרון נוסף, משמעותי וחשוב הוא האפשרות לשיפור הראייה במסגרת ניתוח קטרקט בלייזר

בשיטה הרגילה, אם לאחר הניתוח היה עדיין קיים מספר בעיניים או צילינדר, המטופל היה נשלח לניתוח לייזר להסרת משקפיים על מנת לתקן זאת. בניתוח קטרקט בלייזר לעומת זאת, ניתן לתקן בעיות ראייה, במסגרת הפרוצדורה הרפואית כבר באותו השלב, וכך יכול המטופל לצאת מניתוח הקטרקט עם ראייה תקינה מכל הבחינות.

הדיוק שמאפשר הניתוח בלייזר, אשר מבטיח מיקום מדויק של העדשה המלאכותית, מביא לתוצאות טובות יותר הן עם עדשות שיש בהן מספר המותאם מראש למספר של עיני המטופל, הן עם עדשות טוריות שנועדו לתיקון צילינדר והן עם עדשות מולטיפוקאליות אשר מייתרות את הצורך במשקפיים לראייה מרחוק, מקרוב או בטווחי אמצע.

מעוניינים בייעוץ בנושא קטרקט או ניתוחי קטרקט? צרו קשר לתיאום תור

טלפון לתיאום תורים – 072-3301421

האם יש תופעות לוואי לאחר ניתוח קטרקט בלייזר?

ניתוח קטרקט בלייזר הוא אחד הניתוחים הנפוצים ביותר. 

תופעת הקטרקט מופיעה בעיקר את אוכלוסיית הגיל השלישי ומורידה את איכות הראייה של אלו הסובלים ממנה וכתוצאה מכך, את איכות החיים. ניתוח קטרקט בלייזר יכול לפתור בקלות את הבעיה, אך כמו לכל הליך רפואי מורכב, גם לו יש כמה תופעות לוואי. 

עם זאת, חשוב לציין כי תופעות הלוואי של ניתוח קטרקט בלייזר הן לרוב מינוריות וחולפות תוך זמן קצר מעצמן או בעזרת טיפול תרופתי.

ידוע, שכאשר מתכננים הליך כירורגי פולשני, לוקחים בחשבון את כל הסיכונים הנלווים ושמים על המשקולת את היתרונות והחסרונות. במקרה של קטרקט, הירידה באיכות החיים של הסובלים מהתופעה גרועה בהרבה מתופעות הלוואי, אם הן אכן מתרחשות.

קטרקט משני אחרי ניתוח קטרקט בלייזר

אחת מתופעות הלוואי הנפוצות אחרי ניתוח קטרקט בלייזר, היא הופעת "קטרקט משני" – PCO – שהוא למעשה לא קטרקט חוזר אלא אטימות במעטפת האחורית של העין. 

במהלך ניתוח קטרקט בלייזר, הרופא מסיר את עדשת העין הטבעית העכורה ומחליף אותה בעדשה תוך עינית מלאכותית, המושתלת בתוך מעטפת העדשה – קרום צלול ודק המקיף אותה. 

אצל כ-20% מהמטופלים חלקה האחורי של המעטפת הזה נהיה עכור במסגרת תהליך ההחלמה ולכן בחלק מהמקרים יש צורך בניתוח לייזר קצר נוסף, המסיר את המעטפת העכורה בלי לפגוע בעין.

תזוזת העדשה של העין אחרי ניתוח קטרקט בלייזר

לעיתים רחוקות, העדשה המלאכותית המותקנת במהלך ניתוח קטרקט בלייזר זזה בתוך העין וגורמת להפרעות בראייה ואף לליקויי ראייה קשים. התזוזה נובעת בשל היחלשות שק העדשה או קריעת הסיבים המחזיקים אותו במקום. כפי שאמרנו, מדובר בתופעה נדירה אך כשהיא מופיעה יש צורך לתפור את העדשה למקומה או להחליף אותה בעדשה אחרת.

תופעות לוואי נוספות אחרי ניתוח קטרקט בלייזר

עוד תופעות לוואי של ניתוח קטרקט בלייזר עלולות להיות: צניחת עפעף, בצקת בעין, רגישות לאור, דלקות בעיניים ובעליה בלחץ הדם בתוך העין. כאמור, רוב התופעות הללו חולפות מעצמן או באמצעות טיפול קצר ולכן ניתוח קטרקט בלייזר נחשב בטיחותי ויעיל גם לאור תופעות הלוואי הנפוצות. 

מנתחים מוקדם ונמנעים מתופעות לוואי!

ברוב המקרים, אנשים מחליטים לבצע ניתוח רק אחרי שהקטרקט מחמיר והראייה נפגעת. 

מצב שהראייה נפגעת מעיד על עכירות גבוהה, קרי שכבת קטרקט עבה שלוקח יותר זמן "לפנות" מהעין – מה שאומר ניתוח ארוך יותר וסיכוי ליותר תופעות לוואי. זאת הסיבה שקטרקט צריך לנתח כאשר הוא בתחילתו (כמובן לאחר התייעצות עם הרופא המטפל) ולהימנע מבעיות נוספות.

ניתוח קטרקט בלייזר חוות דעת – האם הוא בטוח יותר?

ניתוח קטרקט בלייזר, הוא טכניקה מתקדמת המשמשת להסרת עדשת העין הנגועה בקטרקט והחלפתה בעדשה מלאכותית. השימוש בלייזר במהלך הניתוח מציע כפי שתיארנו לעיל, לא מעט יתרונות על פני טכניקות ידניות מסורתיות. השימוש בטכנולוגיית לייזר מאפשר דיוק משופר, עקביות והתאמה אישית של ההליך הניתוחי, מה שמוביל לתוצאות טובות יותר, זמני החלמה קצרים ומינימום תופעות לוואי.

טכנולוגיית הלייזר מאפשרת התאמה אישית של ההליך הניתוחי על בסיס אנטומיית העין האישית של המטופל. מנתחים יכולים להשתמש בהדמיה ומדידות מפורטות כדי לתכנן ולבצע את הניתוח, תוך התאמה למאפיינים הייחודיים של העין של כל מטופל.

תאי אנדותל וההשפעה שלהם על הצלחת הניתוח

תאי אנדותל הם סוג של תאים המצפים את פני השטח הפנימיים של כלי הדם, כולל אלה שבעין. תאי האנדותל מרכיבים שכבה אחת של תאים הנקראת אנדותל הקרנית, הממוקמת על פני השטח הפנימיים של הקרנית. לאנדותל הקרנית תפקיד חשוב בשמירה על בהירות הקרנית על ידי ויסות כמות הנוזלים בה והוא פועל כמחסום, מונע חדירת נוזלים מוגזמים לקרנית ושומר על עובייה התקין.

לאחר ניתוח קטרקט, תאי האנדותל הנותרים בקרנית צריכים להתפזר מחדש ולהסתגל לשינויים שנגרמו מהניתוח. שיטת הניתוח המסורתית היא יותר אגרסיבית ובמהלכה נגרם נזק לתאי האנדותל. אובדן משמעותי של תאי אנדותל עלול להוביל לבצקת בקרנית, העלולה לגרום לשינויי ראייה זמניים או קבועים. מחקרים הראו כי השימוש בטכניקות ומכשור מיוחדים במהלך ניתוח קטרקט בלייזר, הפחית למינימום את אובדן תאי האנדותל.

החלמה מניתוח קטרקט בלייזר

כפי שהזכרנו בהתחלה, ניתוח קטרקט בלייזר הוא ניתוח פשוט יחסית, מדויק והליך ההחלמה הוא קל וללא סיבוכים מיותרים. מייד לאחר הניתוח מועבר המטופל לאזור התאוששות בו מבוצע מעקב של הצוות הרפואי. תוך מספר שעות הוא משוחרר לביתו, לעיתים עם כיסוי הגנה לעין על מנת למנוע שפשופים ופגיעות. בחלק מהמקרים, ירשום המנתח טיפות עיניים ואולי תרופות דרך הפה כדי למנוע זיהום, להפחית דלקת ולקדם ריפוי. חשוב להקפיד על הטיפול ועל המינונים.

במהלך הימים הראשונים תיתכן אי נוחות, זה נורמלי לחוות אי נוחות מסוימת, גירוד קל או תחושה לא נעימה בעין המטופלת מיד לאחר הניתוח. ייתכן גם טשטוש או ערפול בראייה בשלבים הראשונים של הריפוי – גם זה נורמלי.  במהלך ההחלמה, יתכנו מספר פגישות מעקב עם המנתח, על מנת לעקוב אחר ההתקדמות ולהעריך את מצב הראייה. ביקורים אלו חיוניים כדי להבטיח שהעין מתרפאת כראוי וכדי לטפל בכל חששות או סיבוכים שעלולים להתעורר.

רוב המטופלים מתחילים לחזור לשגרת חיים רגילה כשבוע מיום הניתוח.  אך חשוב לזכור שתקופת ההחלמה יכולה להשתנות מאדם לאדם, התאוששות חזותית מלאה עשויה להימשך מספר שבועות או אפילו חודשים, כאשר העין מסתגלת ומחלימה. המנתח שלך ייעץ לך מתי תוכל לחדש פעילויות יומיומיות כגון נהיגה, פעילות גופנית ועבודה. חיוני להימנע מכל פעילות שעלולה לסכן את העין המרפאת שלך, כגון שפשוף או הפעלת לחץ מוגזם על העין.

ניתוח קטרקט פרטי

מעבר ניתוח באופן פרטי הוא שיקול שלעיתים נלקח בחשבון, אך לא תמיד מתאפשר וזאת מסיבות שונות, שרובן נגזרות מהעלות של פרוצדורה כזו, אך לעיתים היתרונות הם כאלה שראוי לשקול ניתוח פרטי לטובת שיפור איכות החיים. מעבר ניתוח קטרקט פרטי הוא דוגמא אחת ליתרונות במסגרת זו.

ביצוע ניתוח קטרקט במסגרת קופות החולים הוא בהחלט אפשרי, אבל חשוב לדעת כי ההליך המאושר ללא עלות על ידי הקופות הוא הניתוח המסורתי (הידני), ניתוח לייזר מצריך ביטוח משלים והשתתפות עצמית נרחבת. כמו במסגרת ההליך הפרטי, משך ההמתנה לניתוח הוא קצר יותר וניתן לבחור גם את הרופא המנתח.

יתרון נוסף וחשוב הוא האפשרות להשתיל במסגרת הניתוח הפרטי עדשת פרימיום, כלומר עדשה מתקנת ראייה (במקרה של לקות ראייה) ולהיפטר מהצורך במשקפיים. כל זאת כמובן בהתאם לייעוץ מול הרופא המטפל.

מחיר ניתוח קטרקט בלייזר

כפי שהסברנו לעיל, עלות ניתוח מסורתי (ידני) מבוצע במסגרת סל הבריאות (כלומר, ללא עלות ובהשתתפות של קופת החולים), למעט בדיקות מקדימות (לדוגמא, צילומים במכונים פרטיים) וניתן לבצען במגוון מוסדות רפואיים, כולל פרטיים המקבלים מטופלים במסלול ציבורי.

הרחבות מעבר לסל הבריאות הבסיסי, לדוגמא ביצוע ניתוח קטרקט בלייזר, או החלפת העדשה העכורה בעדשת פרימיום (ולא סטנדטית), הן בתשלום ועלות כל רכיב יכולה להגיע לאלפי שקלים, כאשר כמובן הדבר תלוי במנתח הנבחר, במוסד הרפואי בו תבחרו להיות מטופלים, בסוג עדשת הפרימיום הנבחרת ועוד.

ביטוחים פרטיים או הרחבות לכיסוי הבסיסי (ביטוחים משלימים בקופות החולים), יכולים להקל על ההוצאות, לאפשר לבחור את המוסד הרפואי, את הרופא המנתח ואף לשלם השתתפות עצמית נמוכה באופן יחסי.

לסיכום, מחיר ניתוח קטרקט בלייזר, נגזר מפרמטרים שונים ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המומחה על הצורך הספציפי שבניתוח, לקבל הצעות מחיר ולבדוק כמובן את האפשרות לשלם במסגרת הרחבות או ביטוחים פרטיים.

שאלות נפוצות על ניתוח קטרקט בלייזר

מהן עדשות  IOLs תוך עיניות ומהם הסוגים שניתן להשתיל בניתוח קטרקט?

ניתוח קטרקט אינו ניתוח לתיקון ראייה אך בהליך החלפת העדשה העכורה, ניתן להשתיל עדשה תוך עינית IOLs שמתקנת את בעיית הראייה (אסטיגמציה) . בדיוק כמו בהתאמת עדשות משקפיים, גם כאשר מדובר בעדשות IOLs, קיימים מספר סוגים והבחירה תלויה בצרכים וההעדפות הספציפיות של המטופל. להלן כמה סוגים נפוצים:

IOLs חד מוקדיים: IOLs מונופוקליים עדשות מהסוג הסטנדרטי ומספקים ראייה ברורה בנקודת מוקד יחידה, בדרך כלל ראייה למרחקים. מטופלים עשויים עדיין להזדקק למשקפיים למשימות ראייה קרובה או בינונית.

IOLs מולטיפוקליים: IOLs מולטיפוקליים, כמו במשקפי מולטיפוקל, נועדו לספק ראייה ברורה למרחקים מרובים, בדרך כלל רחוק, בינוני וקרוב. זה מפחית את התלות במשקפיים לפעילויות שונות, כמו קריאה או שימוש במחשב.

IOLs התאמה: IOLs ההתאמה מחקים את העדשה הטבעית על ידי שינוי המיקוד בהתאם לשרירי המיקוד של העין. זה מאפשר טווח ראייה ממרחק לקרוב, ומפחית את הצורך במשקפיים.

IOLs Toric: Toric IOLs תוכננו במיוחד לתיקון אסטיגמציה, שגיאת שבירה נפוצה. לעדשות אלו יש כוחות שונים במרידיאנים שונים כדי לטפל בעקמומיות הבלתי סדירה של הקרנית.

IOL של עומק מיקוד מורחב : עשות אלו מספקות טווח ראייה מורחב, וממזערים את הצורך במשקפיים במרחקים שונים. הם פועלים על ידי הארכת טווח המיקוד, ומספקים ראייה ברורה גם למרחקים קרובים וגם למרחקים.

לכל סוג של IOL יש יתרונות ושיקולים משלו, והבחירה תלויה בגורמים כמו אורח החיים של המטופל, צרכי הראייה ובריאות העין הכללית. חיוני לקיים דיון מפורט עם רופא העיניים או מנתח העיניים שלך כדי לקבוע את אפשרות IOL המתאימה ביותר עבורך.

ד"ר יחזקאל לוי - מומחה לניתוחי קטרקט

אודות ד''ר יחזקאל לוי

ד"ר יחזקאל לוי הנו רופא עיניים ומנתח קטרקט בכיר בבתי החולים בילינסון והשרון ומנהל מרפאת עיניים בקופ"ח כללית. לד''ר לוי ניסיון של למעלה מ-30 שנה, הוא ביצע ניתוחי קטרקט רבים בארץ ובעולם, וכן לקח חלק בארגוני סיוע רפואיים למחלות עיניים כמומחה בעל שם עולמי לניתוחי קטרקט בלייזר (יָרוֹד). ד"ר יחזקאל לוי מקבל מטופלים במרכז MEDICA שברמת החייל ת"א, המרכז הגדול בישראל לניתוחי קטרקט.

גלילה לראש העמוד