השוואה בין ניתוח קטרקט בלייזר לניתוח רגיל

קטרקט הוא מצב נפוץ בגיל השלישי. הוא מתבטא בעכירות המופיעה על עדשות העין, הנגרמת בשל תהליכי הזדקנות טבעיים. 

הקטרקט אינו מסוכן, אך הוא מוריד דרסטית את איכות החיים של הסובלים ממנו. קשישים עם קטרקט מתקשים לנהוג, לקרוא, להשתתף בחוגים שונים ולבצע פעילויות שגרתיות המצריכות ראיה תקינה. 

ניתוח קטרקט הפתרון הנפוץ לבעיה והוא נחשב ליעיל להתמודדות עם המחלה, אך מה עדיף ניתוח קטרקט בלייזר או ניתוח קטרקט בשיטה המסורתית?

כיצד מתבצע ניתוח קטרקט רגיל?

בניתוח קטרקט רגיל מוציאים את העדשה החולה מן העין ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית המסוגלת להחזיק עשרות שנים. 

חלק נכבד בניתוח, כמו החתך העיקרי בעין והסרת העדשה הטבעית, מתבצעים באופן ידני על ידי המנתח.

המנתח היה משתמש ידנית בסכין עם להב חד, עשוי מתכת או יהלום ופותח באמצעותו גישה לעדשה העכורה, מסיר אותה באמצעות ריסוק ושאיבה החוצה ואז מכניס את העדשה החדשה למקומה.

כיצד מתבצע ניתוח קטרקט בלייזר?

ניתוח קטרקט בלייזר מתבצע בחלקו על ידי מכשיר לייזר משוכלל המתוכנת מראש בכל נתוני המטופל ועל תכנית הניתוח הייחודית שלו. 

החיתוכים בתוך העין מתבצעים באופן אוטומטי ומדויק. מדובר על חיתוכים מיקרוניים המתבצעים על-ידי קרן לייזר מדויקת מונחית מחשב, היוצרת פתח דרכו מסירים את העדשה העכורה. 

זאת אומרת פחות התערבות ידנית של המנתח, אין טעויות אנוש העלולות לגרום לסיבוכים שונים ולזמן החלמה ארוך ושחרור עוד באותו היום חזרה לחיים רגילים.

eyeball Point of disease. Health and medical concept. red laser surgeon technology, Abstract low poly wireframe mesh design. Red and Blue background. Vector Illustration

מתי עדיף לבצע ניתוח קטרקט בלייזר?

קטרקט, הבא לידי ביטוי בעכירות מטרידה בעדשת העין או בעדשות שתי העיניים, הוא בעיה רפואית נפוצה בגיל השלישי, הנובעת מתהליכי התבגרות וזקנה של הגוף. 

הופעת קטרקט מורידה משמעותית את איכות החיים של אלו הסובלים ממנה ומפריעה להם לבצע פעולות שגרתיות כגון: קריאה, נהיגה, התמצאות במרחב הביתי והציבורי, צפייה בטלוויזיה, פעילויות יצירה ואומנות כחלק מתחביב ועוד. 

כל זאת משום שקטרקט גורם לראיה מעורפלת ומטושטשת, סינוור בקלות, ראייה כפולה, קושי בראיית לילה ובמקרים מסוימים גם לעיוורון. 

הטיפול הנהוג לבעיה זו הוא ניתוח קטרקט ובשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה המאפשרת זאת, נפוץ במיוחד ניתוח קטרקט בלייזר.

למי מתאים ניתוח קטרקט בלייזר?

ניתוח קטרקט בלייזר מתאים כמעט לכל מי שסובל מהתופעה, אך יש לסייג ולומר כי כמו כל הליך רפואי, בוחנים את מצב המטופל, ההיסטוריה הרפואית שלו והסיכונים האפשריים, בהתאמה אישית המתייחסת למאפיינים מדויקים. 

למשל, במקרים של מטופלים הסובלים מהתרחבות האישון, או במקרים בהם למטופלים יש עיניים קטנות או שקועות במיוחד, הרופא בוחן את המצב לעומק ומחליט אם ניתוח קטרקט בלייזר, הוא אכן הטיפול המתאים והיעיל ביותר.

כמובן שגם בהליך רפואי כמו ניתוח קטרקט, הנחשב ניתוח פשוט ישנם סיכונים שחשוב להכיר להכירם.

ניתוח קטרקט בלייזר

היתרונות של ניתוח קטרקט בלייזר

היתרון הגדול ביותר של ניתוח הקטרקט בלייזר הוא העובדה כי ההתערבות הכירורגית של המנתח מצטמצמת למינימום וכל החתכים שפעם היו מתבצעים בעזרת סכין המנתחים, מתבצעים כיום באמצעות לייזר מדויק ולאחר שמזינים את נתוני המטופל ואת תכנית הניתוח למחשב. 

כתוצאה מכך, תוצאות הניתוח טובות יותר, אחוזי ההצלחה גבוהים יותר, משך הניתוח קצר יחסית וההחלמה לא אורכת זמן רב.

ניתוח קטרקט בלייזר, בעל כמה יתרונות מובהקים, על-פני ניתוח קטרקט בשיטה המסורתית. בין היתרונות של ניתוח קטרקט בלייזר, אפשר למנות את הדגשים הבאים:

  • אחוזי הצלחה גבוהים.
  • זמן הניתוח קצר יותר.
  • אפשר לבצע ניתוח קטרקט בלייזר דרך הרפואה הפרטית, מה שמקצר את זמני ההמתנה לניתוח.
  • דיוק רב יותר. קרני הלייזר מאפשרות ביצוע של חתכים זעירים במיוחד, שקשה לבצע בידי אדם ועל כן התוצאה של הניתוח טוב יותר.
  • ניתוח קטרקט בלייזר מאפשר להשתיל במהלכו עדשות מלאכותיות שונות, כגון: מולטיפוקליות ואחרות, במטרה לבצע תיקונים של לקויות ראייה.
  • ניתוח קטרקט בלייזר מתאים גם למקרים מורכבים, כמו עיניים לא סימטריות, ריצוד של העין או מקרים קשים של קטרקט.
  • הפחתת הסיכון לסיבוכים. ניתוח קטרקט בלייזר מפחית את הסיכוי לפגיעה בעין, להיווצרות בצקות ולתופעות לוואי נוספות.
  • ההתאוששות אחרי ניתוח קטרקט בלייזר מהירה ואפשר לחזור לשגרה תוך זמן קצר.

ניתן לסכם ולומר שכיום, כמעט ולא מבוצעים ניתוחי קטרקט בשיטה הישנה (הנקראת פאקואמולסיפיקציה רגילה), אלא בשיטה המתוארת לעיל, אשר משתמשת באפקטיביות של הלייזר לתוצאות מדויקות יותר. 

ניתוח קטרקט בלייזר מפחית משמעותית את הסיכוי לסיבוכים או תופעות לוואי, כמו הופעת בצקת בעיניים, האופיינית אחרי ניתוחי קטרקט בשיטה המסורתית. בזכות ניתוח קטרקט בלייזר מיליוני קשישים ברחבי העולם זוכים לאיכות חיים גבוהה.

ד"ר יחזקאל לוי - מומחה לניתוחי קטרקט

אודות ד''ר יחזקאל לוי

ד"ר יחזקאל לוי הנו רופא עיניים ומנתח קטרקט בכיר בבתי החולים בילינסון והשרון ומנהל מרפאת עיניים בקופ"ח כללית. לד''ר לוי ניסיון של למעלה מ-30 שנה, הוא ביצע ניתוחי קטרקט רבים בארץ ובעולם, וכן לקח חלק בארגוני סיוע רפואיים למחלות עיניים כמומחה בעל שם עולמי לניתוחי קטרקט בלייזר (יָרוֹד). ד"ר יחזקאל לוי מקבל מטופלים במרכז MEDICA שברמת החייל ת"א, המרכז הגדול בישראל לניתוחי קטרקט.

גלילה לראש העמוד