איזו עדשה שמים בניתוח קטרקט?

ניתוח קטרקט הוא הליך נפוץ הכולל את הסרת העדשה העכורה מהעין והחלפתה בעדשה מלאכותית. אם בעבר ניתוח קטרקט פתר רק את בעיית העדשה העכורה, היום ניתן לבחור עדשות המספקות תיקון ראייה ולהיפטר גם מהצורך במשקפיים. אז איזו עדשה שמים בניתוח קטרקט? בחירת העדשה הנכונה היא קריטית להשגת תוצאות ראייה אופטימליות. עם התקדמות הטכנולוגיה, נוצרו סוגים שונים של עדשות, שכל אחת מהן מציעה תכונות ויתרונות ייחודיים. במאמר זה נבין מהם סוגי העדשות המשמשים בניתוחי קטרקט, כולל עדשות מונופוקליות, מולטיפוקליות וטוריות.

 

מה זה קטרקט?

קטרקט הוא מחלת עיניים נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הם מתרחשים כאשר העדשה בעין הופכת עכורה, גרימת ראייה מטושטשת וקושי לראות בבירור. קטרקט מתפתח בדרך כלל לאט לאורך זמן ויכול להתרחש בעין אחת או בשתיהן. קטרקט יכול להיגרם על ידי מגוון גורמים, כולל הזדקנות, חשיפה לקרינה אולטרה סגולה, תרופות מסוימות, סוכרת ופציעות עיניים. עם זאת, הסיבה הנפוצה ביותר לקטרקט היא פשוט תהליך ההזדקנות הטבעי.

הקטרקט משפיע באופן משמעותי על פעילויות היומיום ואיכות החיים. משימות פשוטות כגון קריאה, נהיגה או זיהוי פרצופים יכולות להיות מאתגרות יותר ויותר. כאשר קטרקט מתחיל להפריע ליכולתו של אדם לבצע פעילויות שגרתיות, ניתוח קטרקט עשוי להיות מומלץ כאפשרות הטיפול היעילה ביותר.

במהלך ניתוח הקטרקט, מוסרת העדשה העכורה ומוחלפת בעדשה מלאכותית, הנקראת עדשה תוך עינית (IOL). החלפת עדשה זו היא צעד מכריע בהחזרת ראייה ברורה ושיפור תפקוד העיניים הכללי. חשוב לזכור כי ניתוח קטרקט הוא הליך בטוח ומוכח שעזר למיליוני אנשים להחזיר את ראייתם. הניתוח עצמו הוא בדרך כלל מהיר וללא כאבים יחסית, עם זמן החלמה מינימלי. רוב המטופלים חווים שיפור משמעותי בראייה תוך מספר ימים או שבועות לאחר הניתוח.

סוגי עדשות בניתוח קטרקט

אז כפי שאמרנו בהתחלה, בעבר העדשה העכורה הייתה מוחלפת בעדשה המלאכותית הסטנדרטית. מדובר היה בעדשה מונופוקלית חד-מוקדית בעלת מרחק מוקד אחד. זאת אומרת, אם בחרנו עדשה שתמקד את הראייה לאחר הניתוח לרחוק, יהיה ככל הנראה צורך במשקפיים לקריאה ולטווח הביניים.

ואז הגיעה הקידמה ואיתה בשורת עדשות הפרימיום. כיום ניתן לבצע השתלת עדשה תוך עינית ותיקון ראייה בניתוח קטרקט, לדוגמא, עדשות מולטיפוקליות שנועדו לספק ראייה ברורה למרחקים מרובים ועדשות טוריות היכולות לספק ראייה ברורה למרחק אחד ולתקן אסטיגמציה בו זמנית.

התשובה לשאלה איזו עדשה שמים בניתוח קטרקט? היא מורכבת, מכיוון שהחלטת המנתח תיקח בחשבון משתנים שונים, כגון הצורך הרפואי, רצון המנותח ואף את עלות העדשה, בשל הסיבה שעדשות פרימיום אינן ממומנות על ידי קופות החולים.

עדשות פרימיום בניתוח קטרקט

עדשות פרימיום מציעות מספר יתרונות על פני עדשות מסורתיות, מה שהופך אותן לאופציה מושכת עבור מטופלים רבים. אחד היתרונות העיקריים של עדשות פרימיום הוא שיפור איכות הראייה. עדשות פרימיום מספקות ראייה ברורה בהתאם למצב הראייה של המטופל ולמעשה מחליפות את המשקפיים. חשוב לציין כי עדשות פרימיום אינן חלק מהניתוח ועל המנותח לבקש אותן לפני הניתוח ולרכוש אותן באופן פרטי. הביטוחים וקופות החולים מממנים את הניתוח אך לא את עלות עדשות הפרימיום.

איזו עדשה שמים בניתוח קטרקט?

.   . 

עדשת טוריות בניתוח קטרקט

עבור מטופלים עם אסטיגמציה, עדשות טוריות מציעות פתרון מדויק במהלך ניתוח קטרקט. אסטיגמציה היא מצב שכיח שבו הקרנית מעוצבת בצורה לא סדירה, וגורמת לראייה מטושטשת או מעוותת. עדשות טוריות תוכננו במיוחד כדי לתקן בעיה זו.

בניגוד לעדשות כדוריות מסורתיות, לעדשות טוריות יש מספר מוקדים המתיישרים עם ציר האסטיגמציה. זה מאפשר לעדשה לתקן גם קטרקט וגם אסטיגמציה בו זמנית, וכתוצאה מכך ראייה ברורה ומשופרת.

עדשות טוריות זמינות הן באפשרויות מונופוקליות והן באפשרויות מולטיפוקל. עדשות טוריות מונופוקליות מספקות ראייה ברורה במרחק יחיד, בעוד עדשות טוריות מולטיפוקליות מציעות מגוון מוקדים, המאפשרים למטופלים לראות בבירור במרחקים שונים.

חשוב לציין כי עדשות טוריות עשויות שלא להתאים לכל המטופלים. גורמים כגון חומרת האסטיגמציה, הבריאות הכללית של העין ונוכחותם של מצבי עיניים אחרים יקבעו את נאותות השתלת העדשה הטורית.

במהלך הייעוץ הראשוני, רופא עיניים יבצע בדיקה יסודית כדי לקבוע אם עדשות טוריות הן אופציה מתאימה עבור המטופל. הם ישקלו את הצרכים הספציפיים של המטופל ואת אורח החיים כדי לתת המלצה מושכלת על סוג העדשה לשמש לניתוח קטרקט.

השתלת עדשה מולטיפוקלית

עדשות מולטיפוקל חוללו מהפכה בניתוחי קטרקט בכך שהן מספקות ראייה ברורה למרחקים מרובים. בניגוד לעדשות מונופוקליות המתקנות ראייה רק ממרחק אחד, עדשות מולטיפוקל הן בעלות מוקדים שונים המובנים בתוך העדשה ומאפשרות למטופלים לראות בבירור הן מקרוב והן מרחוק.  עדשות חדשניות אלה פועלות על ידי פיצול האור הנכנס לעין, וממקד אותו במספר נקודות ברשתית. 

זה מאפשר למטופל ראייה ברורה במרחקים שונים והפחתת התלות במשקפיים. עדשות מולטיפוקל יכולות לשפר מאוד את איכות החיים של המטופל, שכן הן יכולות לעבור בקלות בין קריאה, עבודה מול מחשב ונהיגה.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את החסרונות הפוטנציאליים של עדשות מולטיפוקל. חלק מהמטופלים עשויים לחוות הילות או סינוור, במיוחד בתנאי תאורה חלשה. בנוסף, העלות של עדשות מולטיפוקל עשויה להיות גבוהה יותר בהשוואה לעדשות מונופוקליות מסורתיות.

שתפו את הפוסט

ד"ר לוי יחזקאל

ד"ר יחזקאל לוי הנו רופא עיניים ומנתח קטרקט בכיר בבתי החולים בילינסון והשרון ומנהל מרפאת עיניים בקופ"ח כללית. לד"ר לוי ניסיון של למעלה מ-30 שנה, הוא ביצע ניתוחי קטרקט רבים בארץ ובעולם, וכן לקח חלק בארגוני סיוע רפואיים למחלות עיניים כמומחה בעל שם עולמי לניתוחי קטרקט בלייזר (יָרוֹד).

ד"ר יחזקאל לוי מקבל מטופלים במרכז MEDICA שברמת החייל ת"א, המרכז הגדול בישראל לניתוחי קטרקט.

גלילה לראש העמוד