קטרקט בעין

משמעות קטרקט בעין

מחלת הקטרקט משפיע באופן הדוק על ירידה באיכות הראייה והינו אחת הסיבות הנפוצות לירידה בראייה בגיל מבוגר, למרות שהוא יכול להופיע גם בגילאים צעירים יותר ואף אצל תינוקות. משמעות קטרקט בעין באה לידי ביטוי בעדשת עין עכורה אשר גורמת לשיבושים שונים בראייה, אותם נפרט במאמר זה.

עדשות העיניים שלנו הן שקופות באופן טבעי ומאפשרות לנו ראייה ברורה, החל מקריאה ועד נהיגה, אך סיבות שונות עלולות להוביל לפגיעה באיכות הראייה עקב עכירותה של העדשה, החל מבעיות פיזיולוגיות בגופינו ועד להשפעות סביבתיות.

איך נגרם קטרקט?

קטרקט מתרחש כאשר עדשת העין הופכת עכורה, וכתוצאה מכך נגרמת ראייה מטושטשת וליקויי ראייה אחרים. בעוד הגורם המדויק של קטרקט אינו ידוע, מספר גורמים תורמים להתפתחותם. אחת הסיבות העיקריות היא הזדקנות, שכן חלבוני העדשה מתפרקים עם הזמן. גנטיקה גם משחקת תפקיד, כמו כן, קטרקט יכול להיות תורשתי. 

גורמים סביבתיים כגון עישון, צריכת אלכוהול מופרזת וחשיפה ממושכת לאור השמש עלולים להגביר את הסיכון לקטרקט. בנוסף, מצבים רפואיים מסוימים כמו סוכרת ושימוש בתרופות מסוימות כמו סטרואידים יכולים גם הם לתרום להיווצרות המחלה ולהוות גורמים לקטרקט.

חשוב לציין, כי בעוד שגורמים אלה מגבירים את הסיכון לפתח קטרקט, הם אינם מבטיחים את התרחשותם. קטרקט יכול להתפתח לאט לאורך זמן או להתקדם במהירות, בהתאם לגורמים שונים. הבנה איך נגרם קטרקט היא חיונית על מנת לנקוט באמצעי מניעה ולנהל את ההשפעה על בריאות העין.

הופעת קטרקט בגיל מוקדם אפשרית גם היא ויכולה לנבוע ממומים מולדים (בעיות תורשתיות), מחשיפה ממושכת מאוד לשמש ללא הגנה על העיניים ואף מחבלות ישירות בעדשת העין.

כפי שהבנו, ישנם גורמים רבים להתפתחות הקטרקט, אם וכאשר הראייה משתבשת, ראשית כל עלינו לפנות אל רופא העיניים לבחינת הבעיה.

כיצד ניתן לדעת שיש קטרקט בעין?

אז כיצד ניתן לדעת שיש קטרקט בעין? קטרקט יכול לגרום למגוון תסמינים שיכולים להשפיע על הראייה ועל איכות החיים. חשוב להיות מודעים לסימנים אלה כדי שתוכלו לטפל בהם בהקדם. מה הם הסימפטומים הנפוצים?

  • אחד הסימפטומים השכיחים ביותר של קטרקט הוא ראייה מטושטשת. ייתכן שתבחין כי אובייקטים נראים מעורפלים, מה שמקשה על ראייה ברורה. 
  • סימן נוסף הוא רגישות מוגברת לאור. אורות בהירים, כגון פנסים קדמיים או אור שמש, עלולים לגרום לאי נוחות או לבוהק.
  • קושי לראות בלילה הוא גם סימפטום נפוץ, כמו קטרקט יכול לעשות את זה מאתגר לראות בתנאי תאורה חלשה. 

אם אתם חווים אחד מהתסמינים הללו, חשוב להתייעץ עם רופא העיניים שלכם כדי לקבל אבחנה האם אתם אכן סובלים מקטרקט.

 

תסמינים נוספים שמרמזים על קטרקט עיניים

  1. רגישות לאור כבר אמרנו אך נחזור על זה שוב – בוהק של אורות בהירים הינו סימפטום נפוץ של קטרקט עיניים.
  2. הילה סביב מקורות אור – עקב עכירותה של העדשה, קיימת תופעה של הילה (טבעות) או עיגולים סביב אורות חזקים. הדבר מסוכן במיוחד בזמן נהיגה, שכן אנו עלולים לפרש בצורה מוטעית פנסים, רמזורים ושלטים מוארים.
  3. פגיעה בראיית לילה – ככל שהקטרקט מתדרדר, כך ראיית הלילה נפגעת ובאה לידי ביטוי בקושי לראות בתנאי תאורה חלשים, כמו נהיגה בלילה או קריאה בחדר חשוך, בהחשכת הראייה, הופעת כתמים ועוד.
  4. ראייה מטושטשת או מעורפלת – ככל שהקטרקט מתדרדר, הראייה הופכת להיות מטושטשת יותר ועמומה, ויש כאלה המתארים זאת כאילו העולם הפך להיות מעונן.
  5. עולם בגוון צהוב – עם התקדמות המחלה, חלבונים הנמצאים בעין וגורמים לעכירות העדשה, עלולים להפוך לגוון צהוב או חום ומשפיעים על גווני האור המגיעים אל העין.
  6. סינוור מוגבר: רגישות יתר לאור בוהק, כמו אור שמש, פנסים או תאורה חזקה.
  7. שינוי תדיר במרשם המשקפיים: תחושה שהמשקפיים הנוכחיים כבר לא מתאימים, וצורך תכוף בהתאמת משקפיים חדשים.
  8. ירידה בראיית צבעים: הצבעים נראים פחות בוהקים או דהויים.

חשוב לציין שלא כל הסובלים מקטרקט חווים את כל התסמינים. ייתכן שחלק מהאנשים יבחינו רק בתסמין אחד או שניים, בעוד שאחרים יסבלו מכמה תסמינים בו זמנית.

חומרת התסמינים תלויה במידת העכירות של עדשת העין. בשלבים הראשונים של קטרקט עיניים, ייתכן שהתסמינים יהיו קלים ולא יפריעו משמעותית לתפקוד היומיומי. עם התקדמות המחלה, התסמינים יחמירו ויכולים להוביל לירידה משמעותית בראייה ואף לעיוורון.

איך מטפלים בקטרקט בעין?

התשובה לשאלה איך מטפלים בקטרקט בעין היא מורכבת, מכיוון שהדעה הרווחת היא שיש לטפל במחלה בהקדם, על מנת שלא לגרום להתדרדרות המצב ופגיעה באיכות החיים, אך לעיתים מסיבות שונות מחליט הרופא על מענה ראשוני טרם המלצה על ניתוח קטרקט.

אפשרויות הטיפול בקטרקט משתנות בהתאם לחומרת המצב והשפעתו על חיי היומיום. בשלבים המוקדמים, רופא העיניים עשוי להציע שינויים פשוטים באורח החיים כגון הרכבת משקפי שמש עם הגנה מפני קרינת UV, הגברת התאורה בביתכם ושימוש בעדשות מגדלות לקריאה. עם זאת, ככל שהקטרקט מתקדם ומתחיל לפגוע בראייה, ייתכן שיהיה צורך באפשרויות טיפול מתקדמות יותר.

חשוב לזכור. הטיפול היעיל ביותר עבור קטרקט בעין הוא ניתוח קטרקט בלייזר ועם התפתחות הטכנולוגיה, הוא הופך להיות הליך כירורגי פשוט וקל שממש לא כדאי לדחות אותו. במהלך ניתוח הקטרקט מסירים את העדשה העכורה ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית הנקראת עדשה תוך עינית (IOL). הליך זה בטוח ומוצלח מאוד, כאשר הרוב המכריע של המטופלים מרגישים שהם נולדו מחדש.

מתי עושים ניתוח קטרקט?

התשובה לשאלה מתי עושים ניתוח קטרקט, נגזרת מחיוניות השמירה על בריאות עיניים טובה. בעוד שקטרקט מתפתח לאט לאורך זמן, גורמים מסוימים מצביעים על כך שיש צורך בניתוח.

שיקול חשוב אחד הוא כיצד הקטרקט משפיע על הפעילות היומיומית. אם הקטרקט מפריע לקריאה, נהיגה או ביצוע משימות חיוניות אחרות, ניתוח עשוי להיות מומלץ. גורם נוסף הוא הבריאות הכללית של העין. אם הקטרקט מוביל לסיבוכים אחרים, כגון גלאוקומה או רטינופתיה סוכרתית, ניתן לבצע ניתוח כדי למנוע נזק נוסף.

באופן כללי, ההחלטה לעבור ניתוח קטרקט נעשית בהתייעצות עם רופא עיניים. הוא יעריך את הנסיבות הספציפיות של האדם ויקבע את העיתוי המתאים לניתוח.

יתרונות ניתוח הקטרקט בלייזר

ניתוח קטרקט בלייזר מציע מספר יתרונות על פני שיטת הפאקואימולסיפיקציה הקלאסית. ראשית, השימוש בטכנולוגיית לייזר מאפשר הליך מדויק יותר, המשפר את התוצאה הכללית. בנוסף, טכניקה מתקדמת זו מציעה זמני החלמה מהירים יותר בהשוואה לניתוחים מסורתיים, ומאפשרת למטופלים לחזור לפעילות היומיומית שלהם מוקדם יותר. ניתוח קטרקט בלייזר מספק גם רמה גבוהה יותר של התאמה אישית, ומבטיח גישה מותאמת אישית לצרכים הייחודיים של כל אדם. בסך הכל, הליך חדשני זה מציע בטיחות, דיוק ונוחות משופרים לחולי קטרקט.

שתפו את הפוסט

ד"ר לוי יחזקאל

ד"ר יחזקאל לוי הנו רופא עיניים ומנתח קטרקט בכיר בבתי החולים בילינסון והשרון ומנהל מרפאת עיניים בקופ"ח כללית. לד"ר לוי ניסיון של למעלה מ-30 שנה, הוא ביצע ניתוחי קטרקט רבים בארץ ובעולם, וכן לקח חלק בארגוני סיוע רפואיים למחלות עיניים כמומחה בעל שם עולמי לניתוחי קטרקט בלייזר (יָרוֹד).

ד"ר יחזקאל לוי מקבל מטופלים במרכז MEDICA שברמת החייל ת"א, המרכז הגדול בישראל לניתוחי קטרקט.

גלילה לראש העמוד