השתלת עדשה
תוך עינית

השתלת עדשה תוך עינית ותיקון ראייה בניתוח קטרקט

כל המידע אודות השתלת עדשות פרימיום, למי מתאימה עדשה מתקנת ראייה  ותהליך ההשתלה.

הטכנולוגיה של היום מאפשרת לרופא לבצע תיקון ראייה תוך כדי ניתוח קטרקט ולהיפטר מהמשקפיים לתמיד. התהליך מתבצע באמצעות השתלת עדשה תוך עינית בעלת אורך מוקד משתנה. לאחר תהליך ריסוק ושאיבת העדשה העכורה משכבת הקטרקט, משתיל המנתח עדשה מלאכותית רק שהפעם מדובר בעדשת פרימיום שנועדה גם לתקן את הראייה בהתאם לנתוני המטופל. בדיוק כמו במשקפיים, קיימות עדשות פרימיום לבעלי צילינדר, למטופלים שהם גם קצרי רואי וגם רחוקי רואי.

ד"ר לוי יחזקאל - ראיון באולפן בנושא השתלת עדשות

קטרקט

מחלת הקטרקט, או בעברית ירוד, הינה מחלה הגורמת לטשטוש ראייה ומתקדמת בשלבים עד לאיבוד ראייה מוחלט של החולה. הגורם לכך הוא עכירות בעדשת העין הנוצרת מכל מיני גורמים במהלך החיים והטיפול בה הוא כירורגי באמצעות ניתוח.
במהלך הניתוח מסירים את העדשה העכורה ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית המדמה את תפקידה באופן מושלם.

תחום ניתוחי הקטרקט עבר שינויים מהפכניים בשנים האחרונות. מכשור חדש ומתקדם מאפשר למנתח לבצע פעולות מדויקות ולקצר את זמן הניתוח בצורה משמעותית וכמו כן, לבצע השתלת עדשה תוך עינית (עדשת פרימיום) במסגרת ניתוח קטרקט.

מהן עדשות פרימיום?עדשות פרימיום בניתוח קטרקט

 

עדשות פרימיום הן בעצם עדשות מתקנות ראייה, המבצעות את אותה הפעולה שמבצעות עדשות המשקפיים.

היתרון המשמעותי של עדשות הפרימיום הוא שניתן להשתיל אותן בתוך העין במהלך ניתוח קטרקט כתחליף לעדשה החולה ואזי מרוויחים גם את הטיפול בקטרקט וגם את תיקון הראייה.

סוגי עדשות פרימיום

עדשות טורית

עדשה טורית היא עדשה המושתלת בעין המטופל כאשר הוא סובל מעיוות בקרנית (צילינדר). למעשה, העדשה הטורית היא היחידה המתגברת על עיוות הקרנית ומאפשרת למטופל ראייה חדה וברורה.

עדשות אקומודטיביות

תפקידן של העדשות האקומודטיביות הוא לתקן ראייה במקרה שהמטופל הוא מרוחק ראייה. יש להן יכולת לנצל את הדרך הטבעית של שריר העין למקד את הראייה בטווחים הנדרשים באמצעות תזוזה ושינוי הצורה על מנת להתאים למרחק הנדרש לראייה

עדשות מולטיפוקליות

עדשות מולטיפוקליות כשמן כן הן – הן מתקנות את הראייה לכל אורך המוקד בדיוק כמו עדשות מולטיפוקליות של משקפיים. כאשר המטופל סובל מבעית ראייה גם לרחוק וגם מקרוב, ניתן להשתיל את העדשה המולטיפוקלית ולאפשר לו להיפטר מהמשקפיים לתמיד.

לא פעם נשאלת השאלה: מדוע לא ניתן להשתיל בעין עדשות פרימיום לתיקון הראייה מבלי להיות חולה בקטרקט?

התשובה לכך קצת מורכבת כיוון שברמה התיאורטית, החלפת העדשה בהליך ניתוחי בהחלט אפשרית ובמקרים קשים של קוצר ראייה (מס 15 למשל) אפשר לשקול החלפת העדשה לעדשת פרימיום.

אך עם זאת יש לזכור, כי יש דרכים רבות לשפר ראייה שנחלשת באמצעות עדשות, משקפיים וכו.. החלפת העדשה הטבעית של העין, כאשר היא בריאה, צלולה ומאפשרת ראייה (גם אם מעט חלשה) כלל לא צריכה להילקח בחשבון.

השתלת עדשה תוך עינית

הבשורה המשמחת לסובלים מבעיות ראייה ונדרשים לעבור ניתוח קטרקט, היא שכיום יכול המנתח לפתור כל בעיית ראייה באמצעות השתלת עדשה תוך עינית ייחודית לכל מנותח.

כך שאם המטופל קצר רואי, רחק רואי, סובל מצילינדר או מבעיית ראייה לכל אורך המוקד המצריכה עדשות מולטיפוקליות, קיים עבורו פתרון בדמות עדשת פרימיום.

הפתרון הוא לכאורה פשוט. מה שקובע את איכות הראייה שלנו היא עדשת העין הטבעית איתה אנחנו נולדים. 

כיוון שבניתוח קטרקט מוציאים את העדשה הטבעית הנגועה במחלה ומשתילים עדשה מלאכותית, אפשר לנצל את התהליך ולהשתיל עדשות פרימיום, קרי עדשות מתקנות ראייה שעושות את הפעולה בדיוק כמו עדשות המשקפיים או עדשות מגע, רק באופן פנימי. יש שני סוגים עיקריים של עדשות פרימיום. 

עדשות מונופוקליות לתיקון ראייה לאורך מוקד קבוע (קרוב או רחוק) ועדשות מולטיפוקליות לתיקון ראייה לאורך מוקד משתנה (קרוב ורחוק).

ההבדל בין עדשת פרימיום מונופוקלית למולטיפוקלית

בדיוק כמו במשקפיים או עדשות מגע, אורך המוקד של העדשה משפיע על הראייה של המטופל. כך גם בעדשות פרימיום המושתלות לתיקון ראייה במהלך ניתוח קטרקט.

נסביר. עדשה מונופוקלית משתמשת בכל "כח התיקון" שלה לאזור אחד בלבד ועל כן, מטופל שיקבל עדשה מונופוקלית ראייתו תתוקן ב100% מהסיבה שעדשה מונופוקלית תתקן אזור אחד בלבד. 

למטופל שהוא קצר רואי או רחק רואי תושתל עדשה המתקנת באופן מושלם לקרוב או רחוק לעומת זאת "כח העדשה" בעדשה מולטיפוקלית מתחלק בין האזורים השונים מה שמאפשר למטופל לראות לכל אורכי המוקד.

עדשה מולטיפוקלית תתקן לכל אורך המוקד ותושתל למטופל שסובל גם מקוצר ראייה וגם מרוחק ראייה.

הסבר ויזואלי אודות התיקון

הסבר על פי אורך מוקד

מתי משתילים עדשת פרימיום לתיקון הראייה?

ברמה העקרונית כל אדם שעובר ניתוח קטרקט יכול לתקן ראייה באותה העין המנותחת. טרום עידן עדשות הפרימיום היו מושתלות עדשות רגילות במקום עדשת העין הטבעית ומי שסבל מבעית ראייה הרכיב פשוט עדשות מתקנות בדמות משקפי ראייה או עדשות מגע. 

היתרון של עדשות הפרימיום שהן כבר  "מלוטשות" בהתאם לנתוני הראייה של המנותח ומושתלות בעין במהלך ניתוח קטרקט ומוסיפות גם תיקון של הראיה.

קיימים מספר סוגים של עדשות פרימיום המותאמות לכל סוגי קצרי הרואי כך שאחרי תיקון הקטרקט לא תזדקקו למשקפיים.

למידע נוסף אודות עדשות פרימיום ותיקון הראייה במסגרת ניתוח קטרקט, הקליקו עליי!

 

ד"ר לוי יחזקאל, מומחה ומנתח קטרקט

ד"ר לוי יחזקאל מבצע ניתוחי קטרקט בלייזר מזה שנים רבות. ד"ר לוי יחזקאל הינו רופא עיניים בכיר, ומומחה לניתוח קטרקט ותיק ומנוסה.

במהלך הניתוח, ולפי הצורך, ניתן לעבור תהליך של השתלת עדשה תוך עינית לתיקון הראייה אשר מותאמות באופן ספציפי לכל מטופל על פי הצרכים שלו וקשיי הראייה שלו.

ד"ר לוי יחזקאל מבצע את הניתוח במהירות, במקצועיות וביעילות, ומגיע לתוצאות מדויקות וטובות במיוחד. ההחלמה מן הניתוח קצרה, בעיקר בזכות המומחיות והניסיון ד"ר לוי יחזקאל בניתוחים מהסוג הזה.

לייעוץ בנושא קטרקט, ניתוחי קטרקט והשתלת עדשות פרימיום במסגרת ניתוח קטרקט, ניתן לפנות אלינו בטלפון 072-3301421, או דרך האתר.

 
ד"ר יחזקאל לוי - מומחה לניתוחי קטרקט

אודות ד''ר יחזקאל לוי

ד"ר יחזקאל לוי הנו רופא עיניים ומנתח קטרקט בכיר בבתי החולים בילינסון והשרון ומנהל מרפאת עיניים בקופ"ח כללית. לד''ר לוי ניסיון של למעלה מ-30 שנה, הוא ביצע ניתוחי קטרקט רבים בארץ ובעולם, וכן לקח חלק בארגוני סיוע רפואיים למחלות עיניים כמומחה בעל שם עולמי לניתוחי קטרקט בלייזר (יָרוֹד). ד"ר יחזקאל לוי מקבל מטופלים במרכז MEDICA שברמת החייל ת"א, המרכז הגדול בישראל לניתוחי קטרקט.